tisdag, april 22, 2008

Varför?

Ska allt som karlar tar sig för alltid låta så förbaskat?
Balkongen, som är en stor rackare till uteplats, många kvadrat skulle få på sig lite olja. Ja det var förvisso tyst, men i söndags var det ett fasligt oväsen då den skulle tvättas med högtrycken. Sen fick gräsklipparen en uppfräschning med vinkelslipen, knivarna var ju så slöa och rostiga efter vintern så ojojoj... Det LÅTER!! Därpå var det gräsmattan som fick sig en avräfsning med mossrivare och en mossrivare som sitter på gräsklippare låter hur mycket som helst. Bara så att alla vet!
Två lediga dagar tog han gubben och det blir faktiskt lite gjort också. Förvånad kanske jag blev men det gäller att rida på vågorna. Nu är det glada tillrop som gäller och en förhoppning om att så mycket som möjligt blir fixat.
Det är rätt mycket kvar...
Och trevligt med tid tillsammans dagtid utan ungar.
Annars har jag varit på vattengympa och på föreläsning om mopeder och trafik, mycket nyttigt. Visste du:
... att en mopedist som åker utan hjälm får böta 1500 kr? Oavsett om du åker med eller kör själv.
... att åka utan backspegel ger böter på 500 kr?
... att ett "lekfordon" får gå i maximalt 6 km/timme?
... att sk paråkning ger böter på 500 kr per styck?

Det var mycket intressant som kom upp och därefter pratade vi skadegörelse och vad det kostar. Fantasisummor, jag tror att man borde prata mer om sånt i skolan med ungarna direkt. Visst vet alla ATT det kostar. Men hur mycket kan jag tänka mig att de inte känner till. Om man ställer den faktiska kostnaden i relation till vad annat kostar så tror jag att ungar skulle tänka en extra gång innan dom gör dumma grejor. Fast det kanske bara är jag som tänker så...

Ha det gott i vårsolen, imorgon ska alla grejor tillbaka, då har oljan torkat. Och det låter inte så mycket- är bara jobbigt.
//M

1 kommentar:

Anette sa...

Hmmm...det där med att män LÅTER känner jag igen.
På min blogg ligger en utmaning och väntar...lite trams men rätt kul!
kram