onsdag, maj 21, 2008

Ja, inte vet jag...

Vad är det som händer?
Allt blir så konstigt hela tiden.
Det mesta åt det felaktiga hållet, därmed inte sagt att jag är nerslagen eller deppad på något sätt. Det är bara det att man är liksom inte riktigt på topp..
Borde fixa ditt och datt - passa på nu när jag inte jobbar. Men vad händer då?
Jo, följande: man äter för mycket, rör sig för lite, läser fel böcker och tidningar, fastnar framför datorn, gullar med alla djuren, far runt som en idiot och plockar smutstvätt, disk och papper till förbannelse...
Tar en tur men kameran i skogen, eller bara runt huset - enbart för att man inte vill sätta igång.

Varför är det så himla svårt att bara göra det man ska? Eller åtminstone göra det man borde?
Där har jag en teori. Jag tror att man fastnar i gamla spår. Man gör det som man är van vid. Är man van att gå runt och småäta så gör man det lite slentrianmässigt. Sitter man still hela tiden så fortsätter man med det bara av rutin. Jag tror att det gäller att bryta mönster, så nu har jag bestämt (Jag gillar att bestämma) att det blir inte något mer stillasittande. Det som ska läsas får väl läsas stående då. (Hur det nu ska gå till?) Och när det gäller småätandet, så får jag helt enkelt se till att inte ha en massa småplock eller rester hemma. Allt måste ta slut varje gång vi har ätit. Och ve den som handlar något som inte står på lappen...
Undrar hur länge detta håller?
Till råga på allt så har det just kommit en såndär rejäl rotblöta igen, allt är vått. Och vi som inte hunnit klippa gräset... Det tar väl någon dag att torka till så idag blir det ju inte klippt.

Ja, ja nu släpper jag datorn och tänker stänga av den för att minimera risken att fastna där igen... Inga bilder idag.

Ha det// M

4 kommentarer:

Miss Lyckad sa...

Hej Ljuva Skogs-Fe!

Jag ser att gå runt och göra ingenting som helt underbart. När du är ledig ska du väl vara ledig? Jag tycker du förtjänar det.
Alla Måsten existerar egentligen inte. Vi har bara valt att ha dom där och vi kan välja igen.

Solskenskram till dig från mig!

/ Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! -

Anette sa...

Jag tror att man kan ha för mycket tid helt enkelt ....ostrukturerad tid.
Inte för att all tid måste vara inbokad men om man tex har speciella dagar för vissa saker så blir det lättare att få det gjort ÄVEN om det är skittråkiga saker.
Och bara för att du råkar vara den som är hemma mest just nu så innebär ju inte det att du måste göra allt!
Det är så lätt att falla in i
"...men du/jag går ju bara hemma...."

Om det nu inte är så att ni har pratat om saken och kommit fram till en lösning som passar er alla, jag tror på att ha familjeråd. Då får alla chansen att säga vad det tycker och det är inte lönt att komma i efterhand och gnälla över att behöva göra något man inte tycker är kul.

Småäta...lite som att sluta snusa/röka. Man måste BESTÄMMA sig.
"Jag skiter i att det ligger en god chokladbit/kaka/bulle/köttbulle/ och bara tigger om att bli uppäten, JAG tänker inte äta upp den! Så det så!"

Vårkramar

Jessica sa...

Min lilla tanke är att man måste lära sig att bara vara. Att inte allt måste göras på samma gång. Ja det är jättesvårt i början men det blie enklare. Jag hade jätteproblem med det för ett tag den. Har gått sjukskriven i 3 år, och trots att jag fick skitont så skulle allt göras ändå, kunde inte släppa taget om att vara så duktig jämnt. Jag har blivit mycket duktigare på att tänka att "Nej, jag gör inte det just nu för jag kan inte, vet att jag får tok-ont om jag inte väntar." Men det är f-n inte lätt att säga nej och ffa inte till sig själv.
Och att ta en dag att bara vara är super duper skönt. Att kunna sitta med en bra bok, en kanna kaffe eller ta en ensam promenad på ett favoritställe. Hoppas du kan hitta nån hjälp i detta.Ha det nu bra.
kram kram

Jessica sa...

Hej
Undrar hur det är med dig? När du skrev senast lät alltlite upp och ner. Är det bättre med allt? Hoppas det iallafall. Ha det bra
Kram