torsdag, februari 14, 2008

Idag är jag stark!

Egentligen började det redan igår morse. Jag hade en otrolig energi, har ingen aning om var den kom ifrån. Efter en kopp te och en macka gav jag mig ut på promenaden. Bestämde mig för att gå den där vägen i skogen som brukar vara så lerig och blöt, eftersom det hade varit frost under natten och marken kändes lite frusen fortfarande.
Det visade sig att det var ett bra val. När jag kom ut efter det stora huset och skulle svänga ut över ängen så gick jag nästan på en farbror med gevär i högsta hugg. Tänkte att det var väl otur och frågade glatt var dom skulle jaga någonstans idag? Jo, svarade farbrorn. Här ut över ängarna lite skulle dom se om dom kunde knäppa någon hare. Och gestikulerade åt andra hållet. Alltså inte där jag hade tänkt mig min fortsatta promenad. Tänkte att det var ju bra, då kan man gå vidare utan risk att bli skadeskjuten...
För säkerhets skull undrade jag lite med glimten i ögat om dom såg mej ordentligt. Farbrorn skrattade lite och sa att det var minnsan ingen som tog miste på mig och lilla haren, jag sken ju ikapp med solen i min florecerande reflexväst...
Skönt att höra tänker jag, att den har den effekt som är avsikten. Reflexvästen alltså, den har jag nästan alltid på mej när jag går ut. Även mitt pådagen. Det är en sån enkel livförsäkring t om här i skogen kör folk som dårar.
Nåväl, promenaden fortsatte och efter en stund mötte jag en ny farbror med en liten hund som var väldigt nyfiken på mej och min väst. Han, hunden alltså, hade nog inte sett en sån tidigare.
Vi morsade och jag knallade på i solskenet.
Väl hemkommen efter dryga timmen ringde väninnan och drog iväg mig igen på ytterligare promenad. Mycket gick jag igår. Den stackars herrn i huset blev helt utan. Men det gjorde inte något tror jag, han var ganska nöjd med att sjunka ner i soffan med en kopp kaffe.
Idag känns det i benen att dom gock rätt bra igår. Har förresen redan varit ute idag med.
Solen strålar, fast det blåser kallt idag. Skönt ändå tycker jag.
Man blir så glad av frisk luft, sol och ljus. Energin liksom porlar inom mej.
Någon som känner samma sak?
Nu ska jag bestiga berget igen. Tvättberget alltså.
Återkommer// M

Inga kommentarer: