fredag, januari 18, 2008


Dagens bild: ekorren på Stenskär 2007.

Efter två dagars arbete är det skönt att vara ledig en fredag och reflektera. Det blir många intryck av både elever och kollegor. Ibland kan man undra vad det är de sysslar med, då gäller det att bita sig i tungan och vänta tills man förstår vad det egentligen handlar om …
Allt är nämligen inte alltid vad det ser ut att vara.
Man måste ibland lära sig att ta det lååångsaaamt, jag tror att det är en av de största bristerna i dagens samhälle, att vi inte tar tid på oss. Tid är ju det ondaste vi har om och då stressar vi istället runt och jagar tid för att hinna så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Tänk om vi istället kunde inse att tid är viktigt och att vi ska vara försiktiga med den. Det skulle vara så himla bra tror jag. Vi skulle hinna se våra medmänniskor och vi skulle kunna förstå dem, istället för att stressa runt och bara hinna uppfatta glimtar av dem och deras liv.
Ibland när jag är ute i min skog och promenerar kan jag stanna ett par minuter och bara lyssna – det är så mycket som alla sinnen uppfattar när man bara är. Ett ljud, en doft, en känsla. Vad mycket som bara går en förbi när man inte kan stanna upp och bara vara en lite liten stund. Ofta räcker det med bara ett par minuter eller inte ens det, ibland tar det en längre stund - men å andra sidan- hur lång är en stund? Och när är det snart? Vi som haft barn som vill något är inte ens medvetna om tror jag att vi ofta säger: ja, snart, om en stund, strax osv. osv… Men när är det då? Och hur vet man det?
Fy vilket svammel, men jag tror att många förstår hur jag menar, ni andra kan ju testa. Bara var helt stilla och ensam på ett ställe där du trivs, känn in hur det är där. Känn hur kroppen reagerar och vad som händer då du får egen tid för bara dej…

Skönt vad?

Önskar alla en lugn tyst och trevlig helg

Tjing// M

Inga kommentarer: